Risk för förlamning.

Jag får frågor om risker med operationen. Som alla vet går det mycket viktiga närver vid ryggraden och därför är det även risk för förlamning när man gör något med ryggen. Det är därför man lärde sig i gymnastiken när man var liten att när man gjord en pyramid och klev på en kompis rygg då fick man inte sätt foten direkt på ryggraden på grund av risken ifall pyramiden skulle rasa.

För att undan gå förlamning använde man för några år sedan den tekniken att man väckte upp personen som opererades tillräkligt för att den skulle röra på benen och sedan skulle man få personen och somna in igen och på så sätt fortsätta operationen. Precis som det låter, är det en hemsk tanke att måsta väckas upp mitt i operationen!
Så med forskning och ja sjutton vad annat.. Gjorde att man nu använder någon slags av magnet elektroner på huvudet, För att testa känseln sticker man med småsmå nålar i benen bara så pass att man får en reaktion
(Jag kan inte så jätte mycket om detta, men det är något sånt som jag försöker beskriva)
Med hjälp av dessa elektroner kan man fastställa att det är ca 98% chans att man inte blir förlamad.
Doktorn sa att ungefär 1-2 personer under hans karriär kan få någon sorts förlamning. Med tanke på att doktorerna på Umeåsjukhus som opererar mot skolios är två stycken och opererar två stycken per vecka och opererar tillsamman, blir det (som ni ser)- Väldigt låg chans att du blir förlamad.. Med risken finns såklart alltid.

Kommentarer
Postat av: Italygirl

OOh va skönt o höra om denna tekniken!
Trodde jag läst det mesta ang skolios o operation osv men detta hade jag defenitift missat :)
Ska själv opereras myyycket snart och även om jag vet att chanserna att bli förlamad är liten så är det klart att man oroar sig något :P
På onsdag ska jag in o ta blodprov o jag hoppas att operationen sker snarast så jag får det överstökat..

Svar: Oj har dom inte pratat om det? :/ Det är en riktig prövning att genomgå operationen men när allt är gjort och du är hemma igen och kan återgå till ditt liv så är det värt de! :)Lycka till iframtiden och hoppas operationen går bra :)
Therese Högberg

2013-05-11 @ 22:41:18
URL: http://italygirl.blogg.se
Postat av: Italygirl

Nä inte än, jag var på pre op i förrigår men jag träffade aldrig min kirurg o operationen ligger några veckor bort. men jag ska fråga om det sen :)
kram

Svar: Okej :/ Det kommer nog gå bra ska du se! :)
Therese Högberg

2013-05-17 @ 08:13:30
URL: http://italygirl.blogg.se
Postat av: Italygirl

Hoppas på det :)
Förresten, har du några bilder här på din blogg där du visar hur mycket du kan böja/vrida på dig?

Svar: Nej några såna bilder har jag inte tagit än, en väldigt smart ide dock! ska se om jag kan fixa en video eller liknande :)
Therese Högberg

2013-05-17 @ 21:12:23
URL: http://italygirl.blogg.se
Postat av: Italygirl

hihi ja det vore kul :D

2013-07-29 @ 17:38:50
URL: http://italygirl.blogg.se
Postat av: Italygirl

tja! :) ville bara berätta att jag opererades en vecka sedan :)
du kan kolla på accordingtolexie.blogg.se/scoliosis om du vill ;)

hur går det själv med din rygg?

Svar: Tjena! Kollade in lite och såg att du fick vänta mycket längre tid än vad jag behövde! (kanske för mina skolios hände så snabbt, 3år) använde dessutom ingen korsett.Läste att du även hade väldigt ont i ryggen, vilket även jag hade! helt plöttsligt en dag fick jag ont och sen dess hade jag ont. Men nu efter operationen är all smärta borta! Visst jag har fått några nya men inte alls i samma grad och det är jag så lycklig över!
Såg även att dom använde yttre stygn för dig vilket nog kommer ge dig ett värre ärr än mitt (dom använde bara inre stygn för mig)
Men jag hoppas du blir nöjd! fortsätt kämpa:)
Kram!
Therese Högberg

2013-10-14 @ 13:54:24
URL: http://italygirl.blogg.se
Postat av: Italygirl

Japp fick väntasjukt länge!men det är även för att jag har väldigt få blodplättar i mitt blod så de ville ta massa tester och vara säkra på att jag kunde genomgå en operation.
De använde inre stygn på mig med :) Bara några enstaka yttre för att hålla igen allt av någon anledning men dem satt jäkligt löst oxå och är inget som syns längre.
Kram

Svar: Okej men tur att du kunde operera dig ändå! :)Kram
Therese Högberg

2013-11-12 @ 12:38:58
URL: http://italygirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0